Un caz nou publicat de catre World Sailing in Case Book (documentul il gasiti aici: https://www.sailing.org/tools/documents/2022SupplementtoTheCaseBookFinal-[27834].pdf) mi-a atras atentia. Este un caz nu neaparat foarte complicat, dar este un caz extrem de bun pentru a intelege esenta regulii 16 din Racing Rules of Sailing.

Hai sa incepem prin a ne aduce aminte regula in cauza, mai exact primul subpunct:

RRS16.1: When a right-of-way boat changes course, she shall give the other boat room to keep clear.

Aparent simplu, dar greu de imaginat scenarii si, dupa cum o sa vedeti si in cazul WS, greu de judecat 🙂


RRS- Rule 16 case
Sursa: Case Book World Sailing

Dupa cum se vede in desen, povestea este urmatoarea:

Avem trei ambarcatiuni navigand cu vant strans, S cu mure tribord, celelalte doua, PA si PB cu mure babord (cam la doua lungimi de barca intre ele).

Din motive pe care nu le cunoastem, prima ambarcatiune intalnita de S nu acorda drept de trecere, conform regulii 10 (tribord/babord), iar ambarcatiunea S, pentru a evita, schimba de drum lasandu-se sub vant si astfel ocoleste ambarcatiunea PA cu mure babord prin pupa. Pentru incalcarea regulii 10, ambarcatiunea PA incepe sa-si faca rotirile de penalizare.

Toate bune si frumoase pana aici, dar ce se intampla mai departe este interesant.

Dupa intalnirea nefericita cu PA, ambarcatiunea S, indreptatita de altfel, incepe sa urce in vant pentru a reveni pe alura de vant strans. In tot acest timp, S schimba de drum. In momentul in care se apropie de cursul ambarcatiunii PB, prova lui S ajunge sa tinteasca sectorul pupa tribord al acesteia, punand in imposibilitate ambarcatiunea PB de a face o manevra de evitare, asa cum regula 10 cere in cazul intalnirii tribord/babord.

Pentru a evita coliziunea, ambarcatiunea S schimba din nou de drum sub vant si astfel trece prin pupa ambarcatiunii PB pe care o protesteaza.

Recapituland, PB trebuia sa-i acorde drept de trecere lui S conform RRS 10. Totusi, conform RRS 16, care se aplica pentru ca S schimba de drum continuu pana sa ajunga la PB, PB beneficiaza de „room to keep clear”, adica are un „scut de protectie” temporar, ca in jocurile pe calculator.

Datorita faptului ca PB nu beneficiaza de „room to keep clear”, chiar daca a incalcat RRS 10, ea va fi exonerata conform regulii RRS 43.1(b) care spune: „When a boat is sailing within the room or mark-room to which she is entitled and, as a consequence of an incident with a boat required to give her that room or mark-room, she breaks a rule of Section A of Part 2, rule 15, 16, or 31, she is exonerated for her breach.”

Concluzia acestui caz ar fi ca, pentru a putea beneficia de dreptul de trecere conform regulilor de prioritate din partea a doua a RRS, ambarcatiunea cu drept de trecere trebuie ca, pana in ultimul moment cand o sa faca manevra de evitare, sa-si mentina drumul, fara sa-l altereze, chiar si pentru a reveni la drumul sau normal. In plus, daca o coliziune ar fi avut loc, descalificata ar fi fost ambarcatiunea S, chiar daca ea intra in acesta situatie cu tribordul si beneficiaza de prioritatea atribuita de RRS 10.