Unul din cele mai importante momente ale unei curse si in acelasi timp poate cel mai spectaculos este startul. Indiferent de sport, un start bun asigura in foarte mare masura un ascendent concurentului care il realizeaza fata de cei ce reusesc un start mai putin bun.
Si la yachting, cele spuse mai sus sunt valabile, poate mai putin in cazul curselor de mare distanta, dar si aici puseul de adrenalina de la inceputul unei confruntari face ca momentul startului sa fie foarte disputat. Si pentru ca este foarte important pentru concurenti, si ofiterii de cursa trebuie sa acorde o mare atentie acestui moment. Pana la urma, ei, concurentii sunt clientii nostrii.
La start, ca in orice al moment al cursei, in afara de procedura in sine, clar descrisa in reguli, sunt o suma de factori si variabile care solicita ofiterul de cursa sa ia decizii importante pentru asigurarea unui start curat din punct de vedere al sigurantei si al sportivitatii. As vrea sa subliniez acest aspect referitor la siguranta si sportivitate, primele doua reguli fundamentale, pentru ca cele doua aspecte trebuie sa fie in mod prioritar in mintea unui ofiter de cursa cand ia decizii, si nu sa se aplece in mod exclusiv asupra procedurii si regulii specifice referitoare la o situatie specifica intr-un anumit moment.
Astazi despre “Linia de start”
La yachting, diferit de alte sporturi, linia de start nu exista initial ca si intreg traseul de cursa, ea trebuie construita de comitetul de cursa. Ofiterul de cursa al traseului supervizeaza aceasta activitate si in mod normal nu deleaga altcuiva din comitetul de cursa aceasta responsabilitate. In consecinta el raspunde in mod direct de cat de bine, de corect este construita linia de start.
Acum despre ce scrie in carti:
- Reguli
Dupa cum ne invata RRS (Racing Rules of Sailing) reguli inseamna, pe langa documentele cu reguli emise de Word Sailing (Federatia internationala de yachting), prescriptiile autoritatilor nationale, regulamente de clasa, Anuntul de cursa si Instructiunile de cursa cat si orice alt document care reglementeaza o regatta in particular.
Daca RRS este sarac in informatii referitoare la cum trebuie construita linia de start, in acelasi RRS gasim indicatii clare care spun ca o descriere detaliata a liniei de start trebuie sa fie inclusa in Instructiunile de cursa (se constituie ca reguli). In consecinta, in Instructiunile de cursa, atat competitorii, cat si oficialii de cursa gasesc informatii despre linia de start. Aici ar trebui sa gasim, cel putin, descrierea balizelor care delimiteaza linia de start (natura, forma, culoarea si alte caracteristici care sa le faca usor identificabile pe apa) alaturi de informatii referitoare la zona de concurs.
Sa luam un exemplu din Instructiunile de cursa de la Campionatul European al clasei 470, 2016 :
- Marks
…………
12.2 The starting marks will be the race committee starting boat at the starboard end and a boat displaying an orange flag at the port end.
…………
- The Start
13.1 The starting line will be between staffs displaying orange flags on the start marks.
Din cele doua articole intelegem ca linia de start este intre doua ambarcatiuni, cea din tribordul liniei fiind ambarcatiunea de start a comitetului de cursa, iar pe ambele ambarcatiuni se arboreaza cate un steag portocaliu.
OK, am aflat ce inseamna linie de start, dar nu avem nici o indicatie apropos de ce inseamna o linie de start buna sau nu.
- Manualul de management al curselor (RMM nu se constituie ca regula) emis tot de World Sailing vine cu mai multe precizari.
Astfel in prima parte acest document spune ca ”the Race Committee must set fair starting lines”, in traducere, Comitetul de cursa trebuie sa construiasca o linie de start corecta. Dar ce inseamna o linie de start coreta? Hai sa mergem mai departe cu explorarea documentului. Astfel ajungem la capitolul L.3. unde in sfarsit gasim o descriere amanuntita referitoare la cum se aseaza o linie de start.
Primul considerent tratat este lungimea liniei de start. In calculul lungimii este recomandat sa se ia in considerare mai multe aspecte, primul fiind lungimea cumulata a ambarcatiunilor prezente la start (pentru a asigura loc pentru toata lumea), dar si manevrabilitatea ambarcatiunilor, starea marii, forta vantului, marimea valurilor, curentii in zona de start si nu in ultimul rand calitatea si experienta flotei presente la start . Ca si regula nescrisa, putem considera o linie de lungime egala cu lungimea cumulata a ambarcatiunilor inmultita cu un factor de corectie de 1,5 ca un punct de plecare bun. Pe de alta parte, daca vantul, valurile sau alti factori limiteaza capacitatea de manevra a ambarcatiunilor, acest factor trebuie marit. Pe de alta parte, se poate folosii un factor mai mic, in conditii in care conform regulii de mai sus, lungimea liniei ar fi prea mare pentru a putea fi corect vizualizata in timpul procedurii de start, dar doar cu conditia sa nu se puna in pericol siguranta ambarcatiunilor sau concurentilor. In cazul flotelor cu concurenti de valori diferite, este de asteptat ca nu toate ambarcatiunile sa ravneasca la un loc pe linie de start si intotdeauna vor exista concurenti in linia a doua sau a treia. Experienta ofiterului de cursa este cruciala pentru astfel de decizii.
Ca exemplu standard: La un start al clasei Optimist cu 50 de ambarcatiuni la start, linia de start ar trebui sa aiba o lungime de 50ambarcatiuni x 2.36m(LOA pentru Optimist) x 1.5(factor de corectie)=177m.
Urmatorul aspect tratat este directia liniei de start. Chiar daca exista o cutuma pentru a seta linia de start cu o abatere de aproximativ 5 grade in favoarea capatului din babord fata de perpendiculara pe directia din care bate vantul, manualul de management al curselor, stipuleaza in mod expres ca linia trebuie sa fie perfect perpendiculara pe directia media a vantului (square line). Daca este necesar, directia liniei de start poate fi usor ajustata largand sau strangand parama sau lantul ancorei celor doua capete ale liniei, inainte de start dar nu mai tarziu decat semnalul preparator al cursei ce urmeaza.
Un aspect important al deciziei reprezentand directia liniei este observarea ambarcatiunilor care se pregatesc de start si evalueaza care capat al liniei este favorabil. Daca o mare parte a ambarcatiunilor considera ca unul din capete este favorabil, atunci directia liniei trebuie ajustata in consecinta.
In concluzie, atat din punct de vedere al lungimii cat si al directiei, pentru a putea construi o linie de start corecta, ofiterul de cursa responsabil trebuie sa ia in considerare flota care este la start, atat din punct de vedere al volorii ei, cat si din punct de vedere al perceptiei si comportamentului manifestat. As putea rezuma totul la urmatoarea afirmatie, care nu-mi apartine, dar o consider extrem de valoroasa:
“O linie de start este corecta daca concurenti aflati la start considera ca este corecta”
Dictionar de termeni:
- Ofiterul de cursa al traseului – persoana responsabila pentru conducerea cursei care se desfasoara pe un curs anume, conduce comitetul de cursa asignat acelui traseu.
- Comitetul de cursa – o achipa desemnata de catre organizatori sa conduca o cursa
- RRS – Racing Rules of Sailing – Reguli de cursa pentru veliere, reprezinta un set de reguli emise de catre Federatie international de yachting. Regulile din aceasta carte se revizuiesc, o data la 4 ani.
- Anutul de cursa – Document emis de organizatorii unei competitii de ambarcatiuni cu vele prin care acestia fac cunoscuti principalii paramentrii ai unei competitii in particular. Acest document trebuie sa cuprinda cel putin identitatea organizatorilor, locul si perioada de desfasurare, regulile care guverneaza evenimentul, elegibilitatea concurentilor, modalitatea si programul inscrierilor, programul antrenamentelor oficiale si al curselor, modalitatea de clasificare, premiile oferite.
- Instructiunile de cursa – Document emis de catre comitetul de cursa, care descrie in amanunt modalitatea in care se vor desfasura cursele. Acest document trebuie sa cuprinda cel putin lista completa a regulilor care guverneaza competitia, programul in amanunt al curselor, descrierea balizelor, a traseului, a linie de start si de sosire, timpi de cursa (tinta si maxim), sisteme specifice de informare a competitorilor ata la mal cat si pe apa, proceduri ce trebuiesc respectate, sitem de rating si clasificare, alte detalii tehnice.