Intalnire cu Samuel Plimsoll

Intalnire cu Samuel Plimsoll la plimbare pe Victoria Embankment, Londra, in fine, eu la plimbare, el bine asezat pe soclu.

Dar cine a fost Samuel Plimsoll?

Probabil ca ati auzit de “Marca de bord liber”, daca nu, va spun eu cate ceva despre  aceasta si despre importanta ei in transportul pe mare, de fapt pe apa in general.

Samuel Plimsoll (1824 –1898) a fost un parlamentar englez, implicat in reforme sociale, dar astazi vorbim de campania lui sustinuta ca toate navele sa aiba vopsita pe borduri o linie care sa impiedice supraincarcarea acestora si in consecinta, scufundarea.

Inca de la inceputul transportului de marfuri pe apa, transportatorii si marinarii au realizat importanta unei incarcari corecte, echilibrarea dorintei de a transporta cat mai multa marfa cu necesitatea asigurarii sigurantei navelor si diminuarea riscului de scufundare.

La inceputul secolului al 19-lea, tendinta de supraincarcare si conditiile precare in care se prezentau mare parte din navele de transport au avut ca rezultat un numar mare de scufundari. Este perioada in care Samuel Plimsoll lanseaza o ancheta referitoare la numarul mare de accidente si la motivele acestora concluzionand ca situatie este mai proasta decat parea, marinarii fiind chiar in situatia de a fi arestati si inchisi pentru ca au refuzat sa se imbarce pe genul de nave pe care ei le numeau “sicrie plutitore”.

In 1872 Samuel Plimsoll incepe o campanie in Parlamentul de la Londra, avand ca rezultat infiintarea “Royal Commission on Unseaworthy Ships” pentru a cerceta in amanunt situatia si a face recomandari.

In anul 1876 marca de bord liber devine obligatorie in Regatul Unit, dar doar in 1894 pozitia exacta a marcii este legiferata. In 1906 marca a devenit obligatorie si pentru toate navele sub pavilion strain care doreau sa viziteze porturile din Marea Britanie. Astfel “marca de bord liber” s-a impus pe toate marile.

Dar ce este aceasta “marca” si cum ajuta ea siguranta navei? Este o linie vopsita pe bordul navelor; cand nava este incarcata, aceasta intra in apa mai mult, dislocand mai multa apa pentru a echilibra greutatea incarcaturii (forta lui Arhimede).  Astfel, creste “pescajul” (adancimea partii scufundate a navei, a operei vii) si se micsoreaza “bordul liber” (spatiul de garda intre apa si bordul navei).  Marca de bord liber asigura, astfel, o incarcare maxima si, in consecinta, un bord liber minim pentru navigatia in siguranta a respectivei nave. Simbolul acestei marci, recunoscut in toata lumea, este un cerc cu o linie orizontala care poate sa fie insotit de niste linii suplimentare care se folosesc in conditii de densitate diferita a apei data de temperature si/sau salinitate.

Pe de alta parte, nu este Samuel Plimsoll cel care a venit cu idea acestui marcaj. Exista dovezi ca marcarea bordurilor navei functiona in Creta inca dinaintea anului 2500. De asemenea, venetienii, genovezii si cei din Liga Hanseatica (o organizatie comerciala si diplomatica aparuta in secolul al 15-lea in nordul Europei) au folosit de-a lungul timpului sisteme de marcaj pentru a limita incarcarea navelor. La venetieni, de exemplu, bordul navei era marcat cu o cruce, iar la genovezi – cu trei linii orizontale.

De astazi, cand va referiti la “marca de bord liber” puteti sa o denumiti in cunostinta de cauza “Marca Plimsoll”, iar daca drumurile va duc pe Victoria Embankment in Londra, salutati-l pe Samuel Plimsoll.

Surse:

www.rmg.co.uk;

www.wikipedia.org


0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.